SPORTA MASĀŽA

KĀPĒC SPORTA MASĀŽA

Neviens sportists negrib tikt ievainots! Mazākā ievainojuma dēļ pasliktinās veiktspēja, aizkavējas treniņu grafiki un, kā sekas, tiek izlaists mačs vai sacensības. Kad muskuļi tiek nostiepti līdz to robežām augstas intensitātes treniņos, pastāv lielāka iespējamība iegūt traumu. It īpaši atkārtotu traumu gadījumā pastāv risks, ka tā var pārvērsties hroniskā, pastāvīgā stāvoklī.

Masāžas terapija ir tālu aizgājusi, sākot no labsajūtas procedūrām līdz specializētām terapijām un konkrētām sporta masāžām. Jaunākie pētījumi ir parādījuši, ka masāžas terapija gūst nozīmīgus panākumus traumu novēršanā.

KAS IR SPORTA MASĀŽA

Neraugoties uz tās nosaukumu, šis masāžas veids nav tikai sportistiem, no tā var gūt labumu jebkurš indivīds!

Sporta masāžas mērķis ir novērst traumas, ārstēt traumas un mazināt sāpes. Ilgtermiņā tā var palīdzēt sasniegt augstāko veiktspēju, jo sporta masāža ļauj ķermenim funkcionēt optimāli.

Beigu beigās sporta masāžai ir fiziskas, mentālas un emocionālas priekšrocības.

KO TĀ DOD

Sporta masāža ne tikai atbalsta muskuļu atjaunošanos un ne tikai samazina traumu risku, bet arī uzlabo asinsriti un mazina stresu. Tā ir lieliska veids, kā samazināt garīgo spriedzi un pilnībā atslābināties pēc (smagas) fiziskās slodzes. Laba masāža var atjaunot bojātu muskuļu audu mobilitāti un samazināt nogurumu.

Vingrojot, muskuļu šūnās rodas “mikroplīsumi”, kas var izraisīt iekaisumu. (Sporta) masāžas uzlabo vietējo asins piegādi šīm zonām, kas pozitīvi ietekmē atjaunošanās procesu. Pētnieki ziņo, ka pēc intensīvas treniņa masāža stimulē mitohondriju (mūsu šūnu “enerģijas stacijas”, kas pārveido barības vielas par izmantojamu enerģiju) augšanu, rezultātā stiprinot muskuļus.

“Enerģija ir VISS sportistam un skābeklis ir VISS ķermenim.”

Tie paši pētnieki ziņo, ka dziļi iedarbīga masāža pēc vingrošanas palielina mitohondriju skaitu vairāk nekā gadījumos, kad masāža netika veikta. Mitohondriju skaita palielināšana uzlabo izturību, palielinot “transporta ātrumu”, ar kādu muskuļi izmanto skābekli. Turklāt, tajā pašā pētījumā tika parādīts, ka muskuļu mobilitāte palielinās un atjaunošanās laiks starp aktivitātēm samazinās.

PRIEKŠROCĪBAS

Jautājiet sporta masierim, ko viņš/viņa domā par sporta masāžu, un viņš/viņa teiks, ka tā ir fantastiska! Uzdot to pašu jautājumu zinātniekam, un viņi teiks, ka zinātniskās priekšrocības joprojām tiek pētītas.

Kas ir skaidrs, ka masāža ir viena no labākajām tehnikām nogurušu muskuļu atjaunošanai un kavētas muskuļu sāpīguma (Delayed Onset Muscle Soreness - DOMS) atveseļošanai; it īpaši salīdzinājumā ar krioterapiju, kompresijas apģērba lietošanu un elektrostimulāciju.

SPORTA MASĀŽAS TEHNIKAS

Ir nepareizs uzskats, ka sporta masāža ir sinonīms dziļajai audu masāžai. Sporta masāža ir vairāki veidi, kas ietver dažādas tehnikas, piemēram:

EFFLEURAGE

Pārtraukta tehnika, kurā plauksta dziļi iedarbojas uz muskuļiem, lai izspiestu asinis no konkrētas zonas.

PETRISSAGE

Mīcīšanas kustības, kas izdara lielāku spiedienu uz muskuļiem un audiem un normalizē muskuļu spriedzi.

FRIKCIJA

Frikcijas tehnika tiek izmantota, lai atbrīvotos no nelielām muskuļu sacietējumiem ar pastāvīgu spiedienu un padarītu muskuļus elastīgus.

Masāžai nav jābūt sāpīgai, lai tā būtu laba! Ir smalka robeža starp sāpēm un diskomfortu, un tas var atšķirties no indivīda līdz indivīdam. Neliela neērtība pēc masāžas ir pieņemama. Tā pat var atklāt noteiktas muskuļu vājības, kas prasa rīcību stiprināšanai, bet diskomforts jāizzūd pēc 48 stundām. Ar labu masāžu ķermenis pat var justies pilnīgi “jauns”.

VĒL VAIRĀK PRIEKŠROCĪBU

Masāžas laikā vislielāko uzmanību saņem muskuļi, daudzi cilvēki ziņo par tīras atslābuma sajūtu, paaugstinātu uzmanību un uzlabotu noskaņojumu pēc masāžas saņemšanas. Var teikt, ka sportisti gūst gan fiziskas, gan psiholoģiskas priekšrocības no labas sporta masāžas.

Vairāki ASV Nacionālā Biotehnoloģijas Informācijas Centra veikti pētījumi parāda, ka masāžas terapija:

  • Samazina sirdsdarbības ātrumu un asinsspiedienu.
  • Saīsina atveseļošanās laiku pēc traumām.
  • Atbalsta dzīšanu no traumām.
  • Noņem bailes.
  • Uzlabo noskaņojumu.
  • Atvieglo muskuļu sāpes un spriedzi.
  • Paātrina saistaudu dzīšanu, kas veicina muskuļu elastību.
  • Stabilizē kortizola līmeni (kortizols ir stresa hormons, salīdzināms ar adrenalīnu).
  • Palielina asins plūsmu visā ķermenī, transportējot barības vielas un skābekli.

AVOTI

(1) Lim, EC un MGTay, Kinezoloģiskā lentošana muskuloskeletālā sāpē un invaliditātē, kas ilgst ilgāk par 4 nedēļām: vai ir laiks noplēst lenti un izmest to kopā ar sviedriem? Sistēmatiska pārskatīšana ar meta-analīzi, koncentrējoties uz sāpēm un arī lentes uzklāšanas metodēm. Br J Sports Med, 2015. 49(24): lpp. 1558-66.